Saksa on autoilijan luvattu maa, niinkuin kaikki tietävät. Koko maan halki kulkee autobahnojen (moottoriteiden) verkosto, joka palvelee niin yksittäistä tienkäyttäjää kuin tavaraliikennettäkin. Tiet ovat vähintään nelikaistaisia, vilkkaasti liikennöidyillä alueilla kuusikaistaisia ja moottoriteiden solmukohdissa kaistoja voi olla neljästä kuuteenkin yhteen suuntaan, tarpeesta riippuen.

Kaikkein miellyttävin merkki saksalaisella tiellä on tämä:

250290.jpg

Se tarkoittaa, että nopeusrajoitus loppuu, ja saat painella ihan niin lujaa kun tykkäät - tai mitä auto kulkee. Tästä seuraa tietenkin valtavat nopeuserot teillä, mikä vaatii tarkkaavaisuutta ja huomaavaisuutta, mutta niitä tuntuu kumpiakin riittävän. Kolmekaistaisella (samaan suuntaan kolme kaistaa) tiellä keskikaistan nopeus pyörii jossain 140-180 km/h paikkeilla hieman liikenteen määrästä ja maaston muodoista riippuen, ja vasemmanpuoleisella huitastaan sitten reilusti yli kahtasataa ohitse. Tärkeää on vilkuilla jatkuvasti peiliin ja tarkkailla takaatulijoita, sillä nopeasti lähestyvän auton edestä pitää väistää pois.

Viime viikkoisella Berliinin matkallamme saavutimme mennessä noin 140 km/h keskinopeuden lukuisista tietöistä huolimatta. Parhaimmillaan pääsimme painelemaan 220 km/h, eikä se vielä ollut auton huippunopeus, vaan ihan miellyttävä matkanopeus. Tuskin se kovasti paljon kovempaa kulkee, mutta onpahan ainakin asiallisesti tehty, kun noissa nopeuksissa ajaminen on vielä miellyttävää.

Takaisinpäin tullessa olikin sitten hauskempaa. Saksaankin tuli talvi, ja meillä etelän asukkailla oli vielä kesärenkaat autossa. (On muuten edelleen!) Suurin piirtein vanhan Itä-Saksan rajalla lunta tuli taivaalta ja lämpötila oli nollassa, joten katsoimme parhaaksi ajella vähän hitaammin. Matkaan menikin yli seitsemän tuntia, mikä oli menomatkan 4,5 tuntiin (taukoineen) verrattuna melkoisen hitaan oloista. Mutta pääsimme turvallisesti perille, mikä tietenkin on tärkeintä.

Ensi viikonloppuna on taas tiedossa matka korkeammalle, Erlangenin suuntaan, joten talvirenkaat pitäisi olla alla. Niinpä olen tänään töissä "kuljetuspalvelulla" (huomattavasti laadukkaampi palvelu kuin Helsingin MYK!) ja mies selvittelee autolle renkaanvaihtoaikaa. Itsehän renkaita ei voi vaihtaa, ei ainakaan Saksassa.

Katsoinpa samalla huvikseni Donnerwetteristä ennustuksen ensi talvelle. Huomatkaa asteikon skalaaus, erityisesti asteikon alapäässä. :)

250288.jpg