182935.jpgToimistossani on puhelin. Puhelin toimii.

Kun tulin tänne, puhelin nökötti paikoillaan, mutta ei inahtanut, vaikka mitä teki. Kollega otti oman puhelimensa viereisestä toimistosta, ja tarkisti, että linja toimii. Hyvin toimi, hieno homma.

No, minä otan yhteyttä sihteeriin, joka puhuu vain saksaa. Minun saksani on ilmeisen huonoa, koska vastapuolen ilme muuttuu aina kovin tuskastuneeksi kun yritän saksaksi asioita hoitaa. Anteeksi vain, mutta tämä on ainoa tapa millä opin!

Selitän, että kollegan puhelin toimi minun töpselissäni, ja tästä päättelen, että puhelimessa on vikaa.
  • Ei, ei se niin ole, kas kun meillä on nämä puhelimet suljettu ennen kuin ihminen tulee tänne töihin. Linja on suljettu.
  • No mutta kun kollegan puhelin toimii siinä samaisessa pistokkeessa.
  • Niin, koska kollegan linja on avattu. Niin, mutta kun eikös se linjan avaaminen ja sulkeminen ole siellä pistokkeen päässä, eikä puhelinkoneessa?
  • Ei, kyllä se linja on suljettu. Palaan asiaan myöhemmin.
Selvä on, en minä ala tästä vääntämään. Olen edelleen kuitenkin omaa mieltäni.

Iltapäivällä sihteeri tulee takaisin puhelinyhtiön (!) miehen kanssa. (Ihmeen vähän täällä ihminen osaa itse tehdä, kaikkeen on joku, jolle soitetaan.) Sihteeri selittää, miten olen väittänyt puhelimen olevan kaputt, mutta miten linja luultavasti on suljettu. Asentaja vaihtaa toisen puhelimen samaan johtoon - ei toimi. Tästä kuitenkin oivallan, että kollega vaihtoi oman puhelimensa tähän johtoineen päivineen, joten vika voi olla myös johdossa.
  • Könnte es Kabel sein,
yritän huonolla saksallani, ja molemmat katsovat minua kuin hölmöä.
  • Niin että jos se vika on tuossa johdossa, kun kollega kokeili myös omalla johdollaan.
  • Ehei, linja on suljettu,
sanoo sihteeri varmana asiastaan, mutta asentaja varmistaa sanomiseni englanniksi. Mitataan (hienot vehkeet sillä asentajalla oli!), pohditaan ja sitten asentaja keksii: vika voi olla johdossa!

Voi hyvä ihme sentään...

Asentaja vaihtaa kaapelin, ja kas, puhelin toimii. Ja linja on auki! Ei ollenkaan suljettu. Olimme siis molemmat väärässä, sihteeri ja minä, mutta nyt puhelin on tuossa kiltisti ja toimii.

Apua, mitä teen jos se soi?