1. Toimiiko HMPK tehokkaasti sille tarkoitetussa tehtävässä? Jos ei, niin mikä mättää?
Ei toimi. Suurin ongelma on ennakoimattomuus. Kuljetuksesta ei
tiedä, milloin se tulee, ja miten kauan kestää. Julkiseen liikenteeseen
verrattuna HMPK:n toiminta on erittäin ennalta arvaamatonta, ja
esimerkiksi töihin ehtiminen tai nopeiden siirtojen tekeminen on täysin
mahdotonta sillä varmuudella, joka julkisen liikenteen avulla
saavutetaan.
Tehokkuudesta
ei ole annettu mitään todisteita. Yksittäisen käyttäjän näkökulmasta
kustannukset tavallisen taksin käyttöön ovat vaan nousseet, ja
julkisuudessa olleiden tietojenkin mukaan säästöt ovat olleet
vaatimattomia, ja kertyneet osin siitä, että palvelua tarvitsevat ovat
lakanneet käyttämästä sitä.
2. Onko HMPK riittävän kestävä tarkoitukseensa ja voiko sitä huoltaa tarvittaessa? Jos ei niin miksi?
Tällaisenaan
palvelu ei ole kestävä ratkaisu. Se eristää vammaisia kotiinsa,
vähentää osallistumismahdollisuuksia ja vaikeuttaa kohtuuttomasti
elämää.
3. Onko HMPK mielestäsi kaunis, miellyttävä ja muunneltava? Mitä siinä muuttaisit parantaaksesi tuotteen visuaalista ilmettä?
Esteettiset arvot ovat toissijaisia suhteessa palvelun toimivuuteen. Niin kauan kun palvelu toimii huonosti, minulle on yhdentekevää millainen sen visuaalinen ilme on.
4. Onko HMPK:llä sinulle symbolimerkitystä ja mitä se sinusta viestii ympäristölle?
Invataksilla kulkeminen silloinkin kun se ei ole
tarpeen, on minusta leimaavaa, ja viestii ympäristölle että "täältä
tulee vaikeavammainen". Huonosti toimivat kuljetukset aiheuttavat
kummastusta myös lähiympäristössä ja ihmettelyjä siitä, mihin
verovarojamme käytetään.
5. Onko HMPK:llä ympäristövaikutuksia, joihin haluaisit vaikuttaa? Miten?
Ei.
6. Onko HMPK turvallinen ja kustannustehokas käyttöä ajatellen?
Ei.
Invatakseissa on useita turvallisuusongelmia, joista osa johtuu
kalustosta, osa kuljettajien toiminnasta. Liian usein tavallinen
pyörätuoli sidotaan kiinni huonosti niin, että jarrutustilanteessa se
pääsee liikkumaan, hihnat löystymään ja tämän jälkeen tuoli on
käytännössä katsoen irti. Tarvittaisiin lisää koulutusta erilaisten
tuolien kiinnityksestä ja kiinnittämisen tarpeellisuudesta.
Kävelevien
asiakkaiden siirtyminen invatakseihin on vaarallista korkeiden
portaiden vuoksi. Jos portaiden kävely ei onnistu, käveleviä ihmisiäkin
nostetaan pyörätuolihisseillä ylös. Hissin lavalla ei kuitenkaan ole
mitään tukea, josta pitää kiinni, ja kaatumisvaara on ilmeinen.
Ratkaisuksi kävisi henkilöautojen käyttö tai tukikaiteen järjestäminen
hissin lavalle.
Avustajakoiran
kuljettaminen invataksissa on vaarallista, koska takseissa ei ole
sopivaa paikkaa koiralle. Äkkijarrutuksessa kymmenien tuhansien eurojen
arvoinen koira sinkoaa tuhansien kilojen massalla edessä istuvien
ihmisten niskaan tai tuulilasista ulos. Henkilöautossa koiraa voi
turvallisesti kuljettaa etumatkustajan jalkatilassa, joka on
huomattavasti turvallisempi paikka.